Ploi
în oglinzi
este un poem de dragoste pe şaptezeci şi şapte de pagini.
Apărută la editura TipoAlex, Alexandria
2014, în colecţia „Drum”, după câştigarea, premiului întâi la concursul „Agatha
Grigorescu Bacovia”, Mizil 2013, cartea este o bornă pentru itinerariul
personal al poetei, dar şi pentru harta literară teleormăneană.

Sub regia rolului zilnic, al trăirii
cotidiene, sunt scenarii, care se pot rescrie oricând. Sunt trecerea poetei
prin faţa oglinzii trecut, oglinzii prezent, oglinzii viitor: „Speranţă”, „Când
îţi părăseşti trupul”( Aproape că m-a
îngropat de vie în tine/ şi nu m-ai cunoscut sau merg prin tine şi mă lovesc de genunchii tăi; Când te-am sunat,/vocea ta avea toate culorile toamnei(Consolare).
şi ochiul este oglindă, în care
ploaia probează sensibilitatea umană.
Ploaia cu mirosul reavăn de dimineaţă, cu abur de metaforă. Ploaia care aduce
bogăţie, dar şi inundă. Ambele au un timp care îţi taie respiraţia. În acest
timp se aglutinează sintagma, se căleşte
în atelierul fierbinte, al creaţiei, în vers.
O sinceritate copleşitoare se identifică
în poeziile autoarei. Sinceritatea însă se priveşte în oglindă şi începe să se
mai aranjeze, câte un pic. O sinceritate tristă.
Amintirile ( Tot ce e frumos e gri) ies
la suprafaţă ca un colac de salvare: tatăl, fratele, mama, bunicul, iapa,
câinele.
Poeta nu şi-a găsit graalul fiinţei: Lumea venea cu mine şi lumile ei veneau şi/
oamenii ziceau: <<Ia uite şi asta! Vrea să ajungă la ea.>> Drumul
se închidea şi se deschidea ca o carte. Până la mine mai era o pagină ca o
ploaie albă,/ prin care poţi trece neobservat, credeam/ Rămâneam fără aer// Tot
ce erai tu mă ţinea în viaţă (Întâlnirea). Nerăbdarea, sentimentul virtual,
care de multe ori nu se materializează, dar pe moment înseamnă a învinge. (...)
Inima o lua înaintea/ trupului, mâinile o
luau înaintea inimii, se vedeau prin ele teritorii abandonate. (...)//
Nemaiîntîlniţii mă aşteptau cu flori. (Întâlnirea) sau: Aceasta a fost cea mai frumoasă zi./ <<Uite!
a zis. De aici începi tu./ Ascultă!>>(Iubirea este un traseu
nemarcat).
Poate fi o realitate, când te uiţi în
oglindă, şi alta, în spatele lacului de argint, al oglinzii, în imaterialitatea
ei? La Florina Isache, dragostea nu se joacă, ca un rol, nu este o virtute, dar
se doreşte, este un sentiment puternic care se manifestă şi uneori este de
ajuns că există. Cît este de devastator sau de înălţător, se compenseză la
sfârşitul fiecărei zile, „Incendiu”: De
două trei ori pe zi mă întâlneam cu mine./(...) Pompierii aruncau nisip şi
flăcările rămâneau tot/ flăcări./ iar în „Ritual”: Cealaltă jumătate alerga, alerga odată cu trenul. O/ auzeam
apropiindu-se şi îndepărtându-se înfăşurată/ în ierburi şi ploi. Alerga
înaintea îmbrăţişării; Inima mea bate ca o casă cu uşile deschise tuturor
plecărilor.//(...)(Radiografia inimii).
Eroticul este incendiar: Eram o pâine galbenă, fierbinte. Nenumărate
pâini rupeau din ea, dar numai mâinile lui/ rupeau inima pâinii.(...) El îşi
lipea buzele de pâine. Sânii mei nu se dau la o parte din calea lor.(Torid)
sau ca aroma aburului de cafea: Recunoşti barul în care ai văzut ultima
femeie frumoasă, intrându-ţi în sânge, lipindu-se de el, ca foşnetul trupului
de lângă tine.( Constatări) şi
discret în „Nud”: <<Lumina puternică distruge formele./Stai
între lumină şi umbră!>>// De aici se aud pleoapele,(...) şi geamătul
intepretat la patru mâini;
Grupajul: Luni, Marţi, Miercuri, Joi, Vineri, Sâmbătă, Dumincă, din partea
II-a
a volumului, cu titlul Poezia
poeziei (Din jurnalul nopţilor fără ploi) conturează identitatea
autoarei în poezia de dragoste.
Versurile Florinei înglobează toate
aceste piese de leggo, cu identitate proprie, într-o altă piesă care le
cuprinde pe toate, poezia. Impresia,
ca adierea unui voal, o simţi după ce
acesta a trecut. Cuvintele, în simplitatea lor, construiesc o reţea de conotaţii,
ce te fac să întârzii asupra cărţii, chiar să o reiei.
La prima citire se aud seminţele încolţind,
la recitire, impresiile sunt adiate ca un lan, în iunie, înaintea Drăgăicii.
Teo
Cabel
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu