joi, 23 octombrie 2014

Si totusi...




         Prin oraş ( în interes de serviciu ) printre stropi de ploaie, pe sub castani coloraţi în galben, printre trecători, vioaie, visătoare, admirând sutele de trandafiri înfloriţi în octombrie...când...în capătul străzii, zâmbetul dispare, buna dispoziţie scade...un bener mare reprezentând candidatul( ...) ocupă tot trotuarul. Simt o pornire acută, o dorinţă cruntă de a lovi cu umbrela în ochii individului care se vrea preşedinte ( aşa, ca să vadă realitatea). ...îmi stăpânesc cu greu pornirea, trec pe lângă bener, traversez şi mă gândesc de ce nu mi-am urmat instinctul. De teamă, de jenă, din bun simţ, din prea mult bun simţ?!

La întorcere, o ploaie torenţială cade peste oraş. Mă ascund sub umbrelă şi îmi spun: cum să lovească mâna care nu ştie decât să mângâie

duminică, 19 octombrie 2014

Cântece - IV - Octavian Goga


De va veni la tine vântul,
Purtând povestea mea amară,
Jelitul lui să nu te-nfrângă,
Mustrarea lui să nu te doară.


Nu-i vina ta... Aşa e scrisă
Nemilostiva lege-a firii:
Sărutul otrăvit al brumii
Omoară toamna trandafirii...


Şi cine s-ar opri să plângă
O frunză veştedă-n cărare,
Când codrii freamătă alături
Şi râd în răsărit de soare?...


Din volumul „Ne cheamă pământul”, 1909

miercuri, 15 octombrie 2014

,,Milenarii’’…,,La Casa Tudorii’’



Sâmbătă, 11 octombrie, a avut loc la Baza de Cercetare și Expunere Muzeală Orașul de Floci – Giurgeni cea de a IV-a ediţie a Festivalului – concurs de tradiţie culinară ialomițeană ,,La Casa Tudorii”. Festivalul s-a desfăşurat în cadrul programului multianual „Ialomiţa, dintotdeauna pentru totdeauna” implementat de Consiliul Judeţean, instituţiile judeţene de cultură aflate sub autoritatea sa şi alţi parteneri de nivel judeţean şi naţional.

 Toţi cei prezenţi, printre care s-au aflat şi membrii Asociaţiei Culturale Mileniul 3, sosiţi aici la invitaţia reprezentanţilor Asociaţiei Culturale Helis – Slobozia, au putut admira expoziţia de preparate culinare, au degustat din produsele expuse, au asistat la coacerea pâinii în ţest sau la fierberea sarmalelor la foc de lemne.

Interpreţi, formaţii de dansuri populare, de muzică populară sau uşoară au făcut din această zi o adevărată sărbătoare.

După jurizare, scriitorii ialomiţeni şi roşioreni au plecat la Maltezi unde au sărbătorit Premiul special obţinut de poetul Florin Ciocea care a participat la concurs cu două preparate specifice zonei: Talmoş şi Tochitură de Balta Borcei. A urmat  recitalul literar al autorilor prezenţi, au fost prezentate revistele <<Helis>>, <<Drum>> şi<< Caligraf>>, dar şi cărţile apărute în colecţia<< Drum>> – Roşiorii de Vede. Pentru care au fost felicitaţi autorii, iniţiatorii proiectului şi sponsorul principal.


duminică, 12 octombrie 2014

Doi prieteni


de Anton Pann

Doi prieteni impreuna la un drum calatorind, Un urs le isi-nainte, cu groaza spre ei viind.
Unul dintr-insii, de frica, vazand ursul furios,
Se sui si se ascunse sus intr-un copac stufos;
Cellalt, intr-acest pericol singur daca s-a vazut,
S-a-ntins la pamant indata si in mort s-a prefacut.
Ursul dar totdeodata asupra lui cum sosi,
Pe la nas, pe la ureche, se pleca a-l mirosi;
Iar el isi tinu suflarea, sa nu-l simta ca e viu,
Ca ursul mort nu mananca, dupa cum zic cei ce stiu;
Si asa, de mort gandindu-l, l-a lasat si a fugit;
Iar prietenul sau, care sta in copacul stufos,
Dupa ce se duse ursul, l-a-ntrebat, dandu-se jos:
- Ia spune-mi, mai fratioare, ursul ce lucru-ti sopti
Cand se puse la urechea-ti? (Si-ncepu a hohoti.)
- Mi-a poruncit - el raspunse - sa tiu minte sa pazesc
Si c-un prieten ca tine sa nu mai calatoresc.

joi, 9 octombrie 2014

Cronica



„Ploi în oglinzi” – de Florina Isache

  Într-un anotimp, în care undele „fondului de trăiri afective şi ideatice intră cu dificultate şi mult modificate în raport cu natura lor reală”, cum l-a definit, cândva, L. Ulici vorbind despre poezia tânără, Florina Isache (poeta roșioreană a Teleormanului) e de departe o poetă feministă „de o sensibilitate lirică uneori incandescentă” (Liviu Comșia - referințe critice) - mai curând, face parte din categoria poeților care scrie o poezie anticonvențională și neo-suprarealistă la nivelul imaginarului, punând accente pe reconstituirea pseudo-epică a unor stări intime proiectate într-un tablou cotidian. Împins până la limita constructivismului pe acea presiune osmotică de convețuire între concret și abstract, poemele sale adăpostesc în spatele unei rostuiri simpliste, un neprevăzut al rostirii: „Eu îmi umplu ochii cu tine./ Luminez drumul în larg al pescarilor,/ stând la țărm” (Printre primele minuni ale tale) - sau un alt poem - „Tot ce erai tu mă ținea în viață./ Drumul tot mai greu. Inima o lua înaintea trupului, mâinile o luau înaintea inimii, se vedeau/ prin ele teritorii abandonate” (Întâlnirea). În recentul volum „Ploi în oglinzi”, de Florina Isache, ed. Tipoalex Alexandria, 2014, prioritară este predispoziția ludică și un simț perceptibil al unui tablou suprarealist cu o notă dominantă a unui ambient poetic într-un cadru existențialist și desfașurat pe coordonate ireale: vezi „Croazieră”; „Incendiu”; „Ritual”; „Torid”; „Reconstituiri” etc. Florina Isache e poeta la care elementele tabu: apa-focul-ferestrele-ploile, îi dau o imagine distorsionată a realității („Nu trebuie să privesc prin fereastră, mi-am spus”), doar sufletul își mai înalță agonia spre acele întinderi învinse de elemente obsesive precum: moartea,sângele și leacurile prin care se desfășoară această etapă a spaimei sale ideatice. Multe poeme sfârșesc prin tot felul de constatări aforistice (vezi poemul „Sâmbătă”, p.57- ori- „Nud”, p.59). În alte poeme se simte influența ori exercițiul hai-cu(ului). Uneori, forțând imaginația, fraza devine supărătoare și stă sub riscul mimetismului cu înclinație antimetafizică: „strigătul se zbătea de coaste/ ca o liniște”, p.70 (ori) „îți simțeam mirosul de cer spart”, p.71. Când, în timbrul Emil Botta, își aplică eului poetic o mască a maturității decepționate, deși ea pătrunde în teritoriul suprarealist, la nivelul imaginarului, cu o notă de un optimism-glacial, poetei îi reușesc construcții oximoronice de efect, fulgerări ideatice surprinzătoare, o imagistică plină de vitalitate, o continuă mișcare a semnelor și contururilor abia ghicite (vezi: „Întâlnirea”; „Ca într-o oglindă”; „Jertfa a fost consumată”; „Descoperire”; „Resemnare”; „Autodidact”; „Speranță” etc.). Trimiterile la prezent și la personaje contemporane sunt mai mult decât explicite și cu discrete trimiteri la universul poetic din poezia lui O. Genaru. Reproducem poemul „Ereditar”, (p.33):

„Mama și-a tăiat părul și l-a depus la o bancă.
Cu depozit la vedere.
Mama este o femeie din flori.
Împletește ciorapi pentru cei plecați,
Spală morții, îi așează în sicrie.
Îi așteaptă să se întoarcă.
Acestea sunt fericirile.
De la o vreme, tata o ține închisă într-o cutie de
plastic, ca pe o haină de sus.
Mama trăiește poezia ca pe o viață.
Își dorea să mă fac medic. Să o vindec de sine.

Eu am ales să fiu ea.”

   Dacă textele ei de început, din volumele anterioare, nu ne ajută să ne familiarizăm cu temele de bază ale poetei (întrucât nu le-am citit), cu toate riscurile asumate de acest Orfeu modern al poeziei feministe, în poemul „Nimic nu e cunoscut” (p.36) - postat ca „ars poetica” și pe coperta a patra a cărții - cititorul va aluneca, cu certitudine, dinspre concretul lumii imediate spre poveste, ca element al rezistenței în această lume prin care bate „un vânt rece dinspre al cincilea anotimp”.


                                                                               Tudor Cicu – Revista,, Oglinda Literară’’ nr 152 ( august ), pag 15

sâmbătă, 4 octombrie 2014

Ploi în oglinzi



Cartile mele
   Florina Isache - Ploi în oglinzi (Editura TIPOALEX, Alexandria 2014). Acesta este cel de-al treilea volum al autoarei după Ieșirea din anotimp (2006) și Mă voi întoarce pasăre (2011). Ploi în oglinzi reprezintă volumul de maturitate al poetei. Ea a avut o voce distinctă de la început, dar acum s-a maturizat întru totul; e de discutat în ce măsură poate evolua sau nu un poet. Imagistica acestei poezii este una prodigioasă, până la straniu și suprarealitate: “Strada se ridica, se înălța, ocolea cartierele/mărginașe ale orașului,/acoperea casele, blocurile, se oprea la noi, la ceas…”. Dar, adevărata vocație a poetei este propensiunea spre lirica expresionistă, pe care a experimentat-o și-n volumele anterioare, dar acum o stăpânește desăvârșit ca-n acest poem intitulat – deloc exact, mai curând ironic – Real: “Camera are iz de absență./Melancolia se scurge pe pereți, verde...//Semințele aruncate în grădina din fața blocului/crescuseră până la etajul trei și umbra lor/intra pe sub ferestre, se așeza peste oglinzi, peste/cuvinte.//Se făcea frig./Te căutam în mine.//Strigătul se spărgea de coaste,/ca o liniște.” Descoperim în lirica Florinei Isache și un motiv poetic personal - petuniile: “Dimineața era mov. Soarele intra pe fereastră,/mov ca un miez de vară./Parfumul petuniilor curgea mov, se lipea de nări,/de laringe, de esofag./Un poem mov alerga prin trup…”

                                                   

"                                                             ,, Argeş" nr. 9/septembrie 2014 - Augustin Doman

duminică, 28 septembrie 2014

FESTIVALUL NATIONAL DE LITERATURA ,, MARIN PREDA’’ EDITIA A XIV-A



Juriul Concursului de proză „Marin Preda” din cadrul Festivalului Marin Preda, Alexandria, septembrie 2014 compus din Florea Burtan, Stan V. Cristea, Dumitru Augustin Doman, Horia Gârbea (președinte), Rodica Lăzărescu, Florentin Popescu, Mihai Stan a decernat următoarele premii: Premiul „Marin Preda” şi Premiul Revistei „Luceafărul de dimineaţă” - Cezar-Mihai Pârlog (Bucureşti), 
Premiul I şi Premiul Revistei „Argeş” - Mariana Dobrică (Craiova), 

Premiul al II-lea şi Premiul Revistei „Bucureştiul literar şi artistic” - Aura Lupan (Bucureşti), 
Premiul al II-lea şi Premiul Revistei „Litere” - Isabella Drăghici (Bucureşti),
Premiul al III-lea şi Premiul Revistei „Pro Saeculum” - Laur Cavachi (Constanţa), 
Premiul al III-lea şi Premiul Revistei „Caligraf” - B.M. Ionescu-Lupeanu (Bucureşti), 


Cei prezenți au participat la un incitant colocviu despre Opera lui Marin Preda între confesiune și romanesc, moderat de prof. dr. Nicolae Oprea, la care au luat cuvîntul Ana Dobre, Sorin Preda, D. A. Doman, Marin Iancu, Gh. Stroe, Ștefan Mitroi, Peter Sragher, Nicoleta Milea, Florea Miu, Horia Gârbea, Florentin Popescu și au asistat la lansarea volumului lui Ştefan Mitroi "Să locuieşti într-un lătrat de câine" – prezentat de: Horia Gârbea, Ana Dobre, Corneliu Ostahie, Dumitru Augustin Doman, Sorin Preda, Gheorghe Stroe.

Moderator: Horia Gârbea



Revista Bucureștiul Literar și Artistic a decernat o binemeritată diplomă de onoare principalului organizator, criticul și istoricul literar Stan. V. Cristea.



Au fost semnalate cărţile publicate în anul 2014. Au prezentat :

-          dl. Mihai Stan, prozator, critic literar şi editor, redactor şef al Revistei ,, Litere’’ ( Târgovişte)

-          dl Liviu Comşia, prozator, critic literar.



Printre cărţile prezentate de dl Liviu Comşia, s-a aflat şi volumul meu de versuri ,, Ploi în oglinzi’’ -  ( pentru care îi mulţumesc ).



A urmat vizita la Casa natală a scriitorului şi la Centrul Memorial ,, Marin Preda’’din Siliştea Gumeşti, unde s-a depus o coroană de flori la bustul marelui scriitor.





Mulţumesc organizatorilor pentru invitaţie.

A fost o imensă bucurie să întâlnesc, să revăd, să stau lângă scriitori şi poeţi dragi: D.A. Doman. Titi Damian, Victoria Milescu, Nicoleta Milea, Doina Cherecheş, Rodian Drăgoi...etc. Să discut cu criticii literari Nicolae Oprea, Horia Gârbea.


Şi... să descopăr printre câştigătorii concursului una dintre cititoarele blogului meu: Mariana Dobrică ( Craiova ) premiul 1









 
Ajutand un fluture sa zboare





 Fotografii trimise de Ela Nicolau